Haastavat olosuhteet voi nähdä myös mahdollisuutena kehittää itseään. B-tyttöjen SM-sarjassa hurjaa jälkeä tehnyt 19-vuotias Emilia Kupsanen on ottanut kehitysaskeleita myös yksilövalmennuksen avulla. Nuorisomaajoukkueistakin tuttu maalitykki odottaa debyyttikauttaan edustusjoukkueen paidassa innolla. Lisää Emilian ajatuksia alla.

 

Emilia Kupsanen

 

Lukio ja kirjoitukset Mäkelänrinteessä ovat nyt ohi ja voin keskittyä jalkapalloon. Tai no, melkein. Koronaviruksen levittyä Suomeen, ei jalkapallo hetkeen ole ollut joukkuelaji, ainakaan harjoittelumielessä. Olen kuitenkin yrittänyt sopeutua tilanteeseen ja miettiä asioita positiivisen kautta.

 

Arkeni on muuttunut paljon, kun ei ole koko ajan tarvinnut mennä paikasta toiseen. On ollut enemmän aikaa keskittyä esimerkiksi harjoituksista palautumiseen, nukkumiseen sekä ravintoon. Sykekellon avulla olen saanut dataa palautumisestani. Tämä informaatio ja omat fiilikset ovat rytmittäneet harjoitteluani. Koska joukkueen kanssa ei voida treenata, on harjoitteluni enemmän yksilöllistä ja pystyn kehittämään niitä osa-alueita, joita haluan ja jotka koen tärkeiksi.

 

Kun koronaviruksen aiheuttamat rajoitukset astuivat voimaan, laadimme yhdessä valmentajaystäväni Alex Piachen kanssa viikko-ohjelman, johon liitimme mukaan omalta joukkueeltani saamani harjoitteet. Alex on nyt vetänyt minulle yksilötreenejä neljä kertaa viikossa, minkä lisäksi harjoittelen paljon omatoimisesti.

 

 
 
 
Näytä tämä julkaisu Instagramissa.
 
 

Huomenta kaikille! 🇫🇮⚽️ 🔵⚪ From RCD Espanyol Academy Helsinki we want to take advantage of these times to give some ideas to our players to develop their cognitive abilities as well. 📈🧠⚽ Remember that as individual as the training may be, encourage our players the concept of "decision-making", it is essential for player development. 🔝💪 Stimuli: visual, perceptive, auditory and technical are crucial to put them into practice with our players! 👀🗣👂⚽️ Now is your turn to put it on practice during these days! 🔝👏👌 #EspanyolDeBarcelona | #RCDE | #RCDEAcademyHelsinki | #Individualtrainings | #PlayerDevelopment

Henkilön RCD Espanyol Academy Helsinki (@rcdeacademyhelsinki) jakama julkaisu

 

Painopiste on ollut enimmäkseen lajinomaisessa treenissä ja tavoitteena on ollut erilaisten ärsykkeiden avulla kehittää havainnointia, ensimmäistä kosketusta sekä viimeistelyä.

 

Lisäksi olen pyrkinyt parantamaan maitohappojen sietokykyä tekemällä paljon suorituksia silloin, kun jalat ja muu keho ovat väsyneet. Tämän avulla pystyn suoriutumaan entistä paremmin pelin viimeisillä minuuteilla, jolloin on vaikeampi tehdä oikeita ratkaisuja. Samalla suoritukset ovat kehittyneet tilanteissa, joissa en ole väsynyt. 

 

Peruskestävyysharjoittelua tulee ulkoillessa tehtyä väkisinkin. Olen kokenut, että on hyvä pitää viikossa ainakin yksi lepopäivä, jolloin ei käy kentällä eikä tee mitään muutakaan raskasta. Tällöin jää aikaa myös henkiselle palautumiselle. Viime viikon harjoitusohjelmani näytti tältä:

 

Maanantai:

Aamupäivällä nopeusharjoitus

Illalla kentällä omatoimisesti/siskon kanssa.

 

Tiistai:

Aamupäivällä klo 11:30 Alexin kanssa voima-, koordinaatio-/kovatempoinen juoksuharjoitus, johon on sovellettu pallo mukaan

Illalla klo 17:00 pallollinen harjoitus; viimeistely, ensimmäinen kosketus - mukana erilaisia näkö-/kuuloärsykkeitä

 

Keskiviikko:

“Välipäivä”, jolloin kevyttä pallollista harjoittelua kentällä, pyöräily tai kävelyä metsässä.

 

Torstai:

Aamupäivällä klo 11:30 Alexin kanssa voima-, koordinaatio-/kovatempoinen juoksuharjoitus, johon on sovellettu pallo mukaan

Illalla klo 17:00 pallollinen harjoitus; viimeistely, ensimmäinen kosketus - mukana erilaisia näkö-/kuuloärsykkeitä

 

Perjantai:

Omatoimista palauttavaa harjoittelua kentällä

 

Lauantai:

Lepopäivä

 

Sunnuntai:

Kestävyysharjoitus/pallollinen tekniikkaharjoittelu

 

Koska rutiinit ovat olleet minulle aina tärkeitä ja pitäneet arkeni koossa, niin aluksi tietenkin tuntui, etten saa mitään aikaan. Nyt arki kuitenkin pyörii mukavasti tämän joustavan ohjelman kanssa. Tällä hetkellä ainoat tarkasti aikataulutetut päivät ovat tiistai ja torstai. Muina päivinä voin joustaa aikatauluissa oman mieleni mukaan.

 

Nyt kun ei ole kiire mihinkään, niin ehtii nauttia jokaisesta harjoituksesta, kun ei tarvitse ajatella missä seuraavaksi pitäisi olla. Parasta on myös se, että jos haluan mennä yhdeksältä illalla kentälle harjoittelemaan, niin voin myös tehdä niin. Sitäkin kannattaa muuten kokeilla! Jos olosuhteet sallii, niin pääset harjoittelemaan tähtien alla tyhjällä tai melkein tyhjällä kentällä.

 

On ollut kivaa, että olen nyt päässyt keskittymään itseeni ja siihen, mitä osa-alueita haluan itsessäni jalkapalloilijana kehittää. Ehdin myös kuuntelemaan enemmän omaa kehoani ja mm. sitä, milloin kannattaa levätä. Tietysti minulla on ikävä joukkueharjoituksia ja varsinkin pelejä. Toivottavasti me kaikki kohta pääsemme niistä nauttimaan, nyt vain pitää mukautua tähän tilanteeseen ja käyttää tämäkin aika hyväksi.

 

Emilia Kupsanen #20